روابط عمومی بازار بزرگ ایران

روابط عمومی بازار بزرگ ایران

روابط عمومی ها در مسیر پیشرفت

امیرعباس تقی پور، مشاورمدیرعامل و مدیرکل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی

امیرعباس تقی پور، مشاورمدیرعامل و مدیرکل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی

در سال ١٣٨٥ شورای مربوط به نامگذاری مناسبت های کشور بر اثر تقاضاهای مکرر جمعی از مدیران دفاتر روابط عمومی ها برای تعیین یک روز به عنوان روز روابط عمومی، ٢٧ اردیبهشت را "روز ارتباطات و روابط عمومی" در ایران اعلام نمود و همین عنوان در تقویم رسمی به ثبت رسید.
این روز تداعی کننده اهمیت و نقش روز افزون روابط عمومی به عنوان یک دانش میان رشته ای است. امروزه تصور فعالیت هیچ نهاد و سازمانی بدون فعالیت های این بخش، اعم از ارزیابی قدرت و ضعف سازمان ها تا جهت دهی و اقناع افکار عمومی و برقراری ارتباطات درون و برون سازمانی، دور از ذهن می نماید.
روابط عمومی روند راهبردی ارتباطات است که مبتنی بر روابط سودمند دوطرفه بین سازمان و عموم مردم قلمداد می شود. به تعبیری ایجاد ارتباط دوسویه بین مردم و مدیران، فهم متقابل از یکدیگر، حفظ آن به منظور سودمندی و استفاده بهینه از امکانات و بررسی فرصت ها و تهدیدهای فرارو، مهمترین اصلی است که در دنیای امروز، روابط عمومی‌ها و مراکز اطلاع رسانی باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.
موفقیت روابط عمومی در گرو این است که علاوه بر شناخت جایگاه و رسالت و مسئولیت خویش و شناخت معیارهای صحیح، ارتباط با افکار عمومی را به طور مفید و موثری گسترش دهد. چرا که اصل لازم برای نائل شدن به اهداف، حسن رابطه، درک متقابل و توسعه تفاهم با یکدیگر و عموم مردم است و این مهم محقق نخواهد شد مگر اینکه از یک روابط عمومی قدرتمند برخودار باشیم.
از حدود ربع قرن قبل با فراگیرشدن رایانه و اینترنت و به دنبال آن افزایش سرعت گردش اطلاعات و مطالعات، مجازی سازی امری اجتناب ناپذیر به نظر رسید. محیط های مجازی توانستند موانعی که همواره انسان و فناوری را از هم دور نگه داشته است، از میان بردارند و بستر فعالیت روابط عمومی ها را گسترش دهند.
در این میان روابط عمومی الکترونیک فرصت هایی را فراهم می سازد تا کیفیت ارائه خدمات به کاربران بهبود یافته و آنان را قادر می سازد در هر ثانیه و دقیقه به حجم وسیعی از خدمات و اطلاعات دسترسی پیدا نمایند. این نوع از روابط عمومی ها، اطلاعات و داده های فناوری ارتباطی را برای ارائه خدمات بهتر به کار می گیرند.
فضای مجازی نحوه برقراری ارتباط میان افراد و انتشار اطلاعات در سازمان ها و نهادها و موسسات را از اساس دگرگون کرده است. امروز شاهد انقلاب جدید در زمینه اطلاع یابی و  اطلاع رسانی و ارتباطات در فضای مجازی هستیم و روابط عمومی که به عنوان حلقه واسط و اتصال دهنده نهادها و سازمان ها به جامعه عمل می کند، باید در ایجاد ارتباط بیشتر و پیشرفته تر، نقش حیاتی خود را ایفا کند.  پیشرفت های تکنولوژیک در حال حاضر به حدی است که مجازی سازی امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. روابط عمومی الکترونیک که شامل استفاده از فناوری دیجیتالی مبتنی بر وب سایت های اینترنتی و استفاده از امکانات فضای مجازی، برای افزایش دسترسی و ارائه خدمات و اطلاعات ارتباطی به کاربران و سازمان ها  و دریافت اطلاعات از طریق آن است، زمینه بالقوه ای برای کمک به ایجاد رابطه ای ساده، روان و موثر بین سازمان ها و موسسات با سازمان ها و موسسات دیگر و نهادهای اجتماعی و مدنی در راستای ارائه خدمات اطلاعات و خدمات ارزان قیمت، فوری و فراگیر به کلیه گروه های کاربر فراهم خواهد کرد.
افزایش تقاضای دسترسی به اینترنت برای دریافت خدمات و اطلاعات و اطلاع رسانی، روش های ارتباطی و کار و زندگی را تحت تاثیر قرار داده است. از اینرو مدیران روابط عمومی نمی توانند نسبت به این درخواست ها و تحولات بی تفاوت باشند.
در روابط عمومی سنتی که دانش، مهارت و تخصص جایگاه ویژه ای در این نهاد نداشت، برای پاسخگویی به مطالبات بیشتر مخاطبان سازمانها، ارتباطی یک سویه آن هم به طور جمعی صورت می گرفت و شاهد یک روابط عمومی محوری بودیم ولی در فضای جدید با مشتری محوری آن هم به صورت انفرادی مواجه هستیم.
مهمترین وظیفه روابط عمومی الکترونیک در جامعه اطلاعاتی آینده، برقراری ارتباط دوسویه و متعامل بین سازمان ها و مردم، ارائه خدمات و اطلاعات مورد نیاز شهروندان به طور مداوم و شبانه روزی است. روابط عمومی الکترونیک این وظایف را با بهره گیری از فناوری های نوین ارتباطی در بستر اینترنت انجام خواهد داد.
ورود گوشی های تلفن هوشمند و اتصال آنها به شبکه جهانی اینترنت باعث شد بستر فعالیت روابط عمومی ها علاوه بر رایانه، به گوشی های همراه نیز کشیده شود و اکنون شاهد شکل گیری رسانه ها و شبکه های اجتماعی و تولید، تنظیم، انتشار و به اشتراک گذاری «پیام» در لحظه هستیم.
بدون تردید در زمانه ای که با داشتن یک گوشی تلفن هوشمند، در عمل صاحب رسانه هستیم، کار روابط عمومی بسیار دشوارتر است.
اما امروز روابط عمومی در ایران در مسیر تکامل حرکت کرده و با استفاده آگاهانه از ابزارها و تکنولوژیهای روز و کسب آموزش و مهارتها،  گامی بلند در جهت حفظ اعتبار سازمانها و رضایتمندی بیشتر مخاطبانش بر می دارد.
هفته روابط عمومی فرصتی خجسته برای تلاش در مسیر توسعه ارتباطات اجتماعی است. این هفته مبارک باد!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی